دستیار مردمی‌سازی رئیس سازمان امور مالیاتی: مشارکت دادن مودیان مالیاتی ذیل تبصره ماده 100 در فرآیند تخصیص مالیات، رویکردی قدرتمند برای تحقق مشارکت مردم در توسعه اقتصادی است. شفافیت، مسئولیت پذیری و مشارکت مدنی را تقویت می کند.

رویکرد جدید برای حکمرانی نوین مردم در نظام مالیاتی از پرداخت مالیات تا تخصیص آن

حمید بهزادی بخش دستیار مردمی‌سازی رئیس سازمان امور مالیاتی در مورد اهمیت مردمی‌سازی نظام مالیاتی گفت: مالیات به عنوان یکی از منابع پایدار درآمدی، از اهمیت بالایی در کشورهای توسعه یافته برخوردار است به نحوی که منبع اصلی تأمین مالی برای پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی کشور و ارائه خدمات به مردم به شمار می‌رود. در همین راستا پیرامون آگاهی و مشارکت مستقیم مردم در فرآیندهای تخصیص و هزینه‌کرد مالیات در دولت سیزدهم اقدامات اساسی و گسترده‌ای در راستای مردمی‌سازی نظام مالیاتی انجام پذیرفت.

دستیار مردمی‌سازی رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به اعتمادآفرینی بین حاکمیت و مردم در پی مشخص شدن محل مصرف مالیات بر مبنای انتخاب مودیان مالیاتی گفت: بر اساس مصوبه هیات وزیران از این پس مالیات‌دهنده مشمول تبصره ماده 100 می‌تواند تعیین کند که مالیات پرداختی‌اش کجا هزینه شود. به این ترتیب اولا مسئله مربوط به اعتمادآفرینی بین حاکمیت و مردم در بخش نظام مالیاتی ایجاد خواهد شد و مودیان نیز با مشاهده دقیق مصرف مالیات خود در پروژه‌های توسعه‌ای و زیرساختی، تمایل به پرداخت به موقع و دقیق مالیات را خواهند داشت و باید گزارشی سه ماهه از پیشرفت و وضعیت تغییرات هر پروژه به آن مودیان نیز ارسال گردد.

وی ادامه داد: هنگامی که مالیات دهندگان نتایج ملموسی را از مشارکت خود مشاهده می کنند، به احتمال زیاد دولت را به عنوان یک شریک در پیگیری جمعی توسعه اقتصادی و اجتماعی خود می بینند، نه نهادی که به صورت منزوی یا صرفاً برای منافع خود عمل می کند. همچنین تشویق به رعایت مالیات نیز دیگر آورده این مدل مشارکت دادن مردم در تعیین مصارف مالیات است.

این مسئول مالیاتی  گفت: مشارکت دادن مودیان مالیاتی ذیل تبصره ماده 100 در فرآیند تخصیص مالیات، رویکردی قدرتمند برای تحقق مشارکت مردم در توسعه اقتصادی است. شفافیت، مسئولیت پذیری و مشارکت مدنی را تقویت می کند و در نهایت منجر به حکومتداری مؤثرتر و فراگیرتر می شود. این رویکرد نه تنها توسعه اقتصادی را تقویت می کند، بلکه پیوند بین دولت و شهروندانش را نیز تقویت می کند. مودی مالیاتی نیز از مالیات‌پرداز صرف به یک فرد فعال در فرآیند مالیات‌ستانی از پرداخت مالیات تا تخصیص مالیات تبدیل خواهد شد و در این مدل تمایل به پرداخت مالیات واقعی و جلوگیری از وقوع فرار مالیاتی در بین مودیان مالیاتی نیز خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.